MISTRZOSTWA POLSKI DEBAT OKSFORDZKICH
Jest mi niezmiernie miło przekazać państwu informację, że drużyna reprezentująca Liceum Ogólnokształcące w składzie:
Martyna Wencka, Aleksandra Waczyńska z klasy 1D, Zofia Kałek z klasy 1A oraz Mateusz Banaszak z klasy 2 C,
zakwalifikowała się do finału Mistrzostw Polski w Debatach Oksfordzkich.
Do eliminacji przystąpiło 128 drużyn z całej Polski. Nasza szkoła znalazła się w grupie z:
VII LO im. Dąbrówki w Poznaniu
ZSOiT w Tarnowie
XIV LO im. S. Staszica w Warszawie
CLXI LO "Smocza" w Warszawie
Przedmiotem debat były następujące tezy:
"Czy do końca edukacji w szkole średniej należy zrezygnować z ocen"
"Zakładając wygraną demokratów Bernie Sanders byłby lepszym wyborem niż Joe Bidena"
"Lepszy byłby świat w którym państwa zaczną stosować ideę degrowth"
"Polska powinna wprowadzić instytucję sędziów pokoju"
Turniej finałowy odbędzie się w dniach 10-11 kwietnia. Drużyna ZS Opalenica rozpocznie swoje debaty 11 kwietnia o godz. 14.00
Wydarzenie odbywa się na platformie mix idea (https://mixidea.org/top?openExternalBrowser=1). Na platformie będzie można śledzić zmagania naszej drużyny.
Finały odbędą się w formacie debata – rewanż. Nasza szkoła debatować będzie z II LO im. K. K. Baczyńskiego z Konina.
Teza z którą zmierzą się drużyny podczas pierwszej debaty brzmi: „Jako współczesny rodzic nowonarodzonego dziecka, ograniczylibyśmy do minimum czas spędzany przed ekranem, oraz dostęp do urządzeń elektronicznych (tj. smartfon, laptop) do wieku nastoletniego”
W rewanżu drużyny pochylą się nad tezą: „Media publiczne i główne media niepubliczne powinny wprowadzić politykę no-platform oraz politykę wyciszania dla poglądów niezgodnych z nauką (tj. poglądy antyszczepionkowe czy poglądy denialistyczne w kontekście kryzysu klimatycznego)
Informację dotyczące mistrzostw i idei debat oksfordzkich:
Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich to turniej przeznaczony dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jego głównym celem jest zaangażowanie młodych ludzi w dyskusję dotyczącą otaczającego ich świata. MPDO nie jest jednak klasycznym konkursem naukowym. Oprócz wiedzy i merytorycznej umiejętności prowadzenia debaty, do osiągnięcia sukcesu potrzebna są szerokie umiejętności retoryczne, ale także dobra autoprezentacja oraz postępowanie wyrażające szacunek wobec przeciwników czy osób, do których się zwracamy.
Debata oksfordzka to forma wystąpienia publicznego, w której dwie czteroosobowe drużyny ścierają się między sobą w krasomówczym pojedynku. Jedna z nich stara się potwierdzić zdanie będące tezą debaty, a druga próbuje je podważyć. Podczas przygotowań zespoły szukają argumentów ‚za’ i ‚przeciw’, ponieważ swoje stanowiska w debacie poznają dopiero na kwadrans przed nią. Zwycięski team musi wykazać się wiedzą z zakresu omawianego tematu, ale także umiejętnie ją przedstawić.
Życzymy powodzenia!!!
K. Strzelczyk